İş modeli terimi, bir şirketin kar elde etme planını ifade eder . İşletmenin satmayı planladığı ürün veya hizmetleri, belirlenen hedef pazarını ve beklenen giderleri tanımlar . İş modelleri hem yeni hem de yerleşik işletmeler için önemlidir. Yeni, gelişmekte olan şirketlerin yatırım çekmesine, yetenekleri işe almasına ve yönetimi ve personeli motive etmesine yardımcı olurlar. Yerleşik işletmeler, iş planlarını düzenli olarak güncellemelidir, aksi takdirde gelecekteki eğilimleri ve zorlukları tahmin edemezler. İş planları, yatırımcıların ilgilerini çeken şirketleri değerlendirmelerine yardımcı olur.
İçindekiler Tablosu
ToggleÖNEMLİ ÇIKARIMLAR
- Bir iş modeli, bir şirketin karlı bir şekilde iş yapmak için temel stratejisidir.
- Modeller genellikle işletmenin satmayı planladığı ürünler veya hizmetler, hedef pazarlar ve beklenen giderler gibi bilgileri içerir.
- Bir iş modelinin iki kolu, fiyatlandırma ve maliyetlerdir.
- Bir iş modelini bir yatırımcı olarak değerlendirirken, fikrin mantıklı olup olmadığını ve sayıların toplamı olup olmadığını sorun.
İş Modellerini Anlamak
Bir iş modeli, belirli bir pazarda bir işi karlı bir şekilde yürütmek için üst düzey bir plandır. İş modelinin birincil bileşeni değer önerisidir . Bu, bir şirketin sunduğu mal veya hizmetlerin ve bunların müşteriler veya müşteriler için neden arzu edildiğinin, ideal olarak ürünü veya hizmeti rakiplerinden farklılaştıracak şekilde ifade edildiği bir açıklamasıdır.
Yeni bir girişimin iş modeli, öngörülen başlangıç maliyetlerini ve finansman kaynaklarını, iş için hedef müşteri tabanını, pazarlama stratejisini , rekabetin gözden geçirilmesini ve gelir ve gider projeksiyonlarını da kapsamalıdır . Plan, işletmenin diğer yerleşik şirketlerle ortak olabileceği fırsatları da tanımlayabilir. Örneğin, bir reklamcılık işletmesinin iş modeli, bir matbaa şirketine ve bir matbaa şirketinden yapılan yönlendirmeler için yapılan bir düzenlemenin faydalarını belirleyebilir.
Başarılı işletmeler, müşteri ihtiyaçlarını rekabetçi bir fiyat ve sürdürülebilir bir maliyetle karşılamalarına olanak tanıyan iş modellerine sahiptir. Zamanla birçok işletme, değişen iş ortamlarını ve pazar taleplerini yansıtmak için iş modellerini zaman zaman revize eder .
Yatırımcı, bir şirketi olası bir yatırım olarak değerlendirirken , onun parasını nasıl kazandığını tam olarak öğrenmelidir. Bu, şirketin iş modeline bakmak anlamına gelir. Kuşkusuz, iş modeli size bir şirketin beklentileri hakkında her şeyi söylemeyebilir. Ancak iş modelini anlayan yatırımcı, finansal verileri daha iyi anlayabilir.
Özel Hususlar
Birçok şirketin iş modellerini oluştururken yaptığı yaygın bir hata, işi karlı hale gelene kadar finanse etme maliyetlerini hafife almaktır. Bir ürünün tanıtımına kadar maliyetleri saymak yeterli değildir. Bir şirket, gelirleri giderlerini geçene kadar işi devam ettirmek zorundadır .
Analistlerin ve yatırımcıların bir iş modelinin başarısını değerlendirme yollarından biri, şirketin brüt kârına bakmaktır . Brüt kar, bir şirketin toplam gelirinden satılan malların maliyetinin (COGS) çıkarılmasıdır. Bir şirketin brüt kârını ana rakibinin veya sektörünün kârıyla karşılaştırmak , iş modelinin verimliliğine ve etkinliğine ışık tutar. Bununla birlikte, tek başına brüt kar yanıltıcı olabilir. Analistler ayrıca nakit akışını veya net geliri de görmek isterler . Bu, brüt kâr eksi işletme giderleridir ve işletmenin ne kadar gerçek kâr ürettiğinin bir göstergesidir.
Bir şirketin iş modelinin iki ana kaldıracı fiyatlandırma ve maliyetlerdir. Bir şirket fiyatları yükseltebilir ve düşük maliyetlerle envanter bulabilir. Her iki eylem de brüt karı artırır. Birçok analist, bir iş planını değerlendirirken brüt kârın daha önemli olduğunu düşünür. İyi bir brüt kar, sağlam bir iş planı önerir. Giderler kontrolden çıkarsa, yönetim ekibi hatalı olabilir ve sorunlar düzeltilebilir. Bunun da gösterdiği gibi, birçok analist, en iyi iş modellerini kullanan şirketlerin kendilerini yönetebileceğine inanıyor.
İş Modelleri Türleri
İş türleri kadar çok iş modeli türü vardır. Örneğin, doğrudan satış, franchising , reklama dayalı ve gerçek mekanda faaliyet gösteren mağazaların tümü geleneksel iş modellerinin örnekleridir. İnternet perakendeciliğini gerçek mekanda faaliyet gösteren mağazalarla veya NBA gibi spor organizasyonlarıyla birleştiren işletmeler gibi hibrit modeller de vardır .
Bu geniş kategoriler içinde her iş planı benzersizdir. Tıraş endüstrisini düşünün. Gillette, daha karlı tıraş bıçakları için istikrarlı müşteriler elde etmek amacıyla Mach3 tıraş bıçağının sapını maliyetine veya daha düşük bir fiyata satmaktan mutluluk duyar. İş modeli, bıçak satışları elde etmek için kolun verilmesine dayanır. Bu tür bir iş modeline aslında jilet modeli denir , ancak bağımlı bir malı çok daha yüksek bir fiyata tedarik etmek için bir ürünü derin bir indirimle satan herhangi bir işteki şirketlere uygulanabilir.
İş Modellerinin Eleştirisi
Harvard Business Review’un eski editörü Joan Magretta, iş modellerini boyutlandırmada iki kritik faktör olduğunu öne sürüyor. İş modelleri işe yaramadığında, bunun nedeni hikayenin mantıklı olmaması ve/veya rakamların sadece kâr getirmemesi olduğunu belirtiyor.1 Havayolu endüstrisi , artık bir anlam ifade etmeyen bir iş modeli bulmak için iyi bir yerdir. Ağır kayıplara ve hatta iflasa uğramış şirketleri içerir .
American Airlines, Delta ve Continental gibi büyük havayolları, yıllarca işlerini , tüm uçuşların bir avuç büyük havalimanından yönlendirildiği bir merkez ve bağlantılı yapı etrafında inşa etti. Çoğu koltuğun çoğu zaman doldurulmasını sağlayarak, iş modeli büyük karlar sağladı. Ancak, büyük taşıyıcıların gücünü bir yük haline getiren rakip bir iş modeli ortaya çıktı. Southwest ve JetBlue gibi taşıyıcılar, daha küçük havaalanları arasında daha düşük bir maliyetle uçak mekiği yaptı. İşgücü maliyetlerini aşağı çekmeye zorlarken, hub-and-spoke modelinin bazı operasyonel verimsizliklerinden kaçındılar . Bu, şehirler arasında kısa uçuşlar için talebi artırarak fiyatları düşürmelerine izin verdi.
Bu yeni rakipler daha fazla müşteri çekerken, eski taşıyıcılar daha az yolcuyla geniş, genişletilmiş ağlarını desteklemek zorunda kaldılar. 2001’deki 11 Eylül terör saldırılarının ardından trafik keskin bir şekilde düştüğünde sorun daha da kötüleşti .2 Koltukları doldurmak için bu havayolları daha da derin seviyelerde daha fazla indirim sunmak zorunda kaldı. Merkez ve bağlı iş modeli artık mantıklı değildi.
İş Modeli Örnekleri
İki şirketin film kiralayıp sattığı rakip iki iş planının karşılaştırmasını düşünün. Her iki şirket de film envanterlerine 4 milyon dolar harcadıktan sonra 5 milyon dolar gelir elde etti . Bu, her şirketin 5 milyon dolar eksi 4 milyon dolar veya 1 milyon dolar olarak hesaplanan brüt kar elde ettiği anlamına gelir. Ayrıca, brüt karın %20’sinin gelirlere bölünmesiyle hesaplanan aynı brüt kar marjına sahiptirler.
Ancak internetin gelişiyle işler değişiyor. B Şirketi, fiziksel kopyaları kiralamak veya satmak yerine filmleri çevrimiçi yayınlamaya karar verir. Bu değişiklik iş modelini olumlu yönde bozmaktadır. Lisans ücretleri değişmez, ancak envanter tutma maliyeti önemli ölçüde düşer . Aslında, değişiklik depolama ve dağıtım maliyetlerini 2 milyon dolar azaltıyor. Şirketin yeni brüt karı 5 milyon eksi 2 milyon ya da 3 milyon dolar. Yeni brüt kar marjı %60’tır. Bu arada, A Şirketi iş planını güncelleyemiyor ve daha düşük bir brüt kar marjı ile sıkışıp kalıyor. Sonuç olarak, satışları aşağı doğru kaymaya başlar. B Şirketi daha fazla satış yapmıyor , ancak iş modelinde devrim yarattı ve bu da maliyetlerini büyük ölçüde azalttı.