Kaizen Nedir?
Kaizen, daha iyi veya sürekli iyileştirme için değişim anlamına gelen Japonca bir terimdir. Operasyonları sürekli iyileştiren ve tüm çalışanları kapsayan süreçlerle ilgili bir Japon iş felsefesidir . Kaizen, üretkenlikteki gelişmeyi kademeli ve metodik bir süreç olarak görür.
İçindekiler Tablosu
ToggleKaizen kavramı çok çeşitli fikirleri kapsar. Ekip atmosferi yaratarak, günlük prosedürleri iyileştirerek, çalışan katılımını sağlayarak ve bir işi daha tatmin edici, daha az yorucu ve daha güvenli hale getirerek çalışma ortamını daha verimli ve etkili hale getirmeyi içerir.
ÖNEMLİ ÇIKARIMLAR
- Kaizen, verimliliği kademeli olarak artırmaya ve bir çalışma ortamını daha verimli hale getirmeye odaklanan bir Japon iş felsefesidir.
- Kaizen, herhangi bir zamanda herhangi bir çalışandan değişimi destekler.
- Kaizen, daha iyi veya sürekli iyileştirme için değişim anlamına gelir.
- Kaizen’in küçük değişiklikleri, kalite kontrol, tam zamanında teslimat, standartlaştırılmış çalışma, verimli ekipman kullanımı ve israfın ortadan kaldırılmasını içerebilir.
- Kaizen metodolojisi, şimdi küçük değişikliklerin gelecekte büyük etkileri olabileceğinin altını çiziyor. destekler.
Kaizen’i Anlamak
Kaizen felsefesinin temel hedeflerinden bazıları, kalite kontrol , tam zamanında teslimat, standartlaştırılmış çalışma, verimli ekipman kullanımı ve israfın ortadan kaldırılmasını içerir.
Kaizen’in genel amacı, bir şirket içinde iyileştirmeler yaratmak için belirli bir süre içinde küçük değişiklikler yapmaktır. Bu, değişikliklerin yavaş yavaş gerçekleştiği anlamına gelmez. Kaizen süreci, şimdiki küçük değişikliklerin gelecekte büyük etkileri olabileceğini kabul eder.
İyileştirmeler herhangi bir zamanda herhangi bir çalışandan gelebilir. Buradaki fikir, herkesin şirketin başarısında payı olduğu ve herkesin iş modelini daha iyi hale getirmeye yardımcı olmak için her zaman çaba göstermesi gerektiğidir.
Birçok şirket kaizen kavramını benimsemiştir. En önemlisi, Toyota kendi organizasyonu içinde kaizen anlamını ve felsefesini kullanır. Kaizen’i temel değerlerinden biri olarak görür. Toyota, üretim sistemini iyileştirmek için tüm çalışanlarını potansiyel iyileştirme alanlarını belirlemeye ve uygulanabilir çözümler yaratmaya teşvik eder ve yetkilendirir.
Toyota’nın çözümleri belirleme sürecine “kaizen yıldırımı” denir.
Kaizen Nasıl Çalışır?
Kaizen beş temel ilkeyi içerir: müşterinizi tanıyın, akışına bırakın, gemba’ya (veya gerçek yere) gidin, insanları güçlendirin ve şeffaf olun.2
Bu beş ilke, üç ana sonuca yol açar: israfın ortadan kaldırılması ( ekonomik verimlilik olarak da adlandırılır ), iyi temizlik ve standardizasyon. İdeal olarak, kaizen bir şirketin kültürüne o kadar yerleşir ki, sonunda çalışanlar için doğal hale gelir.
Kaizen anlamı, mükemmel bir son olmadığını ve her şeyin geliştirilebileceğini varsayar. İnsanlar sürekli gelişmek ve yenilik yapmak için çaba sarf etmelidir.
Kaizen’in temel fikri, belirli görevleri ve faaliyetleri gerçekleştiren kişilerin onlar hakkında en çok bilgiye sahip olmalarıdır. Bu insanları değişimi etkilemeleri için güçlendirmek, iyileştirme için en iyi stratejidir.3
Kaizen’in Bazı Faydaları Nelerdir?
Kaizen, şirketlere birçok değerli avantaj sunar. Onlardan bazıları:4
- Daha fazla personel memnuniyeti
- Geliştirilmiş müşteri memnuniyeti
- Personel devrinde azalma
- Güçlendirilmiş çalışan bağlılığı
- Daha düşük maliyetler
- Daha fazla verimlilik ve üretkenlik
- Daha iyi problem çözme
Kaizen ve PDCA Döngüsü
İyileştirmeler genellikle PDCA döngü biçimini takip eder. PDCA Planla-Uygula-Kontrol Et-Uygula anlamına gelir. Plan kısmı, ekipler bir sorunu çözmeye çalıştığında herkesin ne bekleyeceğini bilmesi için değişikliklerin önerilmesini ve planlanmasını içerir.
Do aşaması, sorun için en iyi çözümü uygular. Kontrol adımı, çalışıp çalışmadığını görmek için sorunun çözümünü değerlendirmeyi içerir.
Bir şirket Harekete Geçtiğinde, çözümün bir şirket standardı haline gelmesi gerekip gerekmediğini veya daha fazla değişiklik gerekip gerekmediğini belirler. Yöneticiler daha fazla değişiklik uygulamaya karar verirse, kaizen Plan adımına geri döner ve süreç baştan başlar.5
Tam Zamanında Envanter Stratejisi
Kaizen sürecinin temel hedeflerinden biri, üretim döngüsünde israfı azaltmak ve verimliliği artırmaktır. Tam zamanında (JIT) bir envanter stratejisi, yönetimin, tedarikçilerden gelen hammadde teslimatını üretim programlarıyla eşleştirerek fazla envanteri en aza indirmesine olanak tanır.
JIT stratejisi, Toyota Üretim Sistemi (TPS) olarak da bilinir, onu popülerleştiren şirket için JIT, üreticilerin envanter taşıma maliyetlerini ödemek zorunda kalmadıkları için şirketlerin maliyetleri düşürmelerine yardımcı olur . Ayrıca, bir müşterinin siparişi iptal etmesi veya ertelemesi durumunda şirketlerde fazladan envanter kalmadığından israfı da azaltır.3
Kanban , bir JIT stratejisi ile birlikte kullanılan bir envanter kontrol sistemidir. Çalışanlara, tükendiğinde parça ve malzeme sipariş etme zamanının geldiğini söyleyen görsel ipuçları sağlar.
Sistem, üretimi takip eden ve gerekli parça veya malzemeyi yenileme zamanı geldiğinde çalışanları uyaran renkli kartlara dayanır. Çalışanların tedarikçiden doğru sayıda parçayı hızlı bir şekilde sipariş etmelerini ve fabrikada ihtiyaç duydukları yere teslim etmelerini sağlar.
Kanbanın amacı, fabrika montaj hattının verimli çalışmasını sağlamak ve darboğazların oluşmasını önlemektir.
Beş kaizen öğesi veya ilkesi şunlardır: müşterinizi tanıyın, akışına bırakın, gemba’ya gidin, insanları güçlendirin ve şeffaf olun. İnsanlar bazen kaizen 5S’in ne anlama geldiğini de soruyorlar. Yalın üretimde sıklıkla kullanılan bir süreçtir ve beş iyileştirme adımıyla ilgilidir: Sıralama, Düzeltme, Süpürme, Standartlaştırma ve Sürdürme. Bir 5S olayı, bu adımların her birini her seferinde bir gün takip eder.
Tüm çalışanları bir şirketin çeşitli alanlarında kademeli ve sürekli iyileştirmeye dahil etmeyi amaçlayan yol gösterici ilke ve araçlara sahip bir iş felsefesidir. Kaizen yöntemi, başarılı ve keyifli bir çalışma ortamı yaratmak için çalışanların katılımına ve ekip çalışmasının kullanılmasına odaklanır.
Toyota, başarısını sürdürmek için kaizen kullanan bir şirketin ünlü bir örneğidir. Kaizen’in yaygın olarak bilinen bir başka örneği, çeşitli üretim süreçlerini tamamlamak için gereken süreyi azaltmak için kaizen’i benimseyen Ford Motor Company’dir.
Kaizen metodolojisi, amaca bağlı olarak farklı araçlar kullanır. Örneğin, 5S aracı genellikle yalın üretimde ve iş yerlerinin verimli, üretken ve güvenli olmasını sağlamak için kullanılır. Envanter kontrolü için JIT ve Kanban kullanılır. Beş neden (ne, ne zaman, nerede, neden ve kim) bir sorunun temel nedenini ortaya çıkarmak için kullanılan bir araçtır. Değer akışı haritalama, israfı ortadan kaldırmak için yerleri belirlemek için kullanılan bir analitik araçtır. Takip olayları, iyileştirmeleri sürdürmek için kullanılan araçlardır.